Sportdieet

SportdieetEen sportdieet wijkt af van normale diëten doordat het niet zozeer gaat om afvallen. Een sport dieet is meer een aangepast eetpatroon, wat is afgestemd op de behoefte van de sporter. Het is belangrijk dat de sporter voldoende en de juiste voedingsmiddelen binnen krijgt. Zo heeft een sporter in ieder geval granen nodig voor proteïnen en vitaminen, groente en fruit voor de vezels en mineralen en vis of schaaldieren voor goede vetten en eiwitten. Bovendien zijn zuivelproducten goed om aan het dieet toe te voegen. Voor sporters is het dagritme ook zeer belangrijk. Het beste kun je als sporter vroeg opstaan en gelijk dan met een goed ontbijt beginnen. Fruit kun je de hele dag door nemen. Je kunt dit als tussendoortje nemen, echter kun je ook kiezen voor rozijnen, noten of volgraan producten.

Sportdieet: wat eet je?

Bij een sportdieet vermijd je zoveel mogelijk suikers. Wel mag je kiezen voor melassesiroop omdat daar veel ijzer en calcium in zit. Bij het ontbijt kun je kiezen voor een boterham met karnemelk of vruchtensap. Voor eiwitten kies je voor gedroogde vis. ’s Middags volgt een broodmaaltijd met groenten. Kies hiervoor een salade met tomaat, vis en worteltjes.

’s Avonds is het enige moment waarop je bij dit dieet warm eten mag hebben. Eet aardappels voor de nodige vitamine C. Gekookte groente en wederom vis staan op het menu. Zo krijg je met zekerheid voldoende eiwitten binnen, zonder dat je veel vet binnenkrijgt. Blijft over: nog een aantal stukjes fruit. Zo heb je een compleet dieet waar je de dag mee doorkomt. Je neemt bovendien voldoende vitamines, vezels en mineralen tot je, zodat je weer volop verder kunt met je training, zonder dat je lichaam benodigdheden mist. Zo weet je zeker dat je de training de volgende dag weer kunt oppakken en volhouden.

Ondersteun je sportdieet met de juiste voedingssupplementen! Hiermee zorg je voor een gezonde spieropbouw, terwijl je afvalt!