Dash dieet

Van oorsprong is het Dash dieet in het leven geroepen en bedacht om mensen te helpen hun hoge bloeddruk te verlagen. Een hoge bloeddruk kan leiden tot ziektes als Diabetes, maar gelukkig kun je door een aanpassing in je eetpatroon zorgen dat de bloeddruk verlaagd. Ook vertraagd het ziektepatroon van diabetes. Het Dash dieet werkt zelfs net zo effectief als medicijnen, waardoor je bloeddruk binnen twee weken weer op peil is. Zeker de moeite waard dus. Ook mensen zonder diabetes hebben baat bij dit dieet, maar misschien wel al eerste tekenen vertoond dat je kans loopt dit te ontwikkelen. Het helpt je om de vorming diabetes te voorkomen of uit te stellen.

Dash dieet: wat eet je?

Het dieet richt zich op de inname van graanproducten, fruit, groente, peulvruchten, zaden en noten. Het is om die reden ook zeer geschikt voor vegetariërs. Er wordt namelijk aanzienlijk minder vlees gegeten als je dit dieet volgt. De reden hiervoor is dat vlees juist helpt de bloeddruk te laten stijgen, dus dat is een averechts effect van wat je wilt bereiken. Ook word zout zoveel mogelijk vermeden. Dit zorgt ook voor een hoge bloeddruk. Met een zoutarme toevoeging aan het dieet, heeft het Dash dieet nog meer kans van slagen.

Dash dieet

Dash dieet: op maat gemaakt

Omdat Obesitas en een hoge bloeddruk vaak hand in hand gaan, hebben veel mensen dit dieet ook gevonden om succesvol af te vallen. Producten waar veel suiker in zit worden gemeden, wat ook het gewicht ten goede zal komen. Gezonde suikers, zoals deze in fruit voorkomen, mogen wel gegeten worden. Rood vlees wordt dan weer afgeraden, omdat dit ook de kans op ziekten verhoogd.

Er kan bij dit dieet geen algemeen advies worden gegeven over hoeveel een ieder mag eten. Afhankelijk van leeftijd en de mate waarin je lichamelijk actief bent, zal een inschatting worden gemaakt voor de juiste porties.