Koolhydraatarm dieet

Koolhydraten dieetEen koolhydraatarm dieet waarbij er wordt geprobeerd om zoveel mogelijk slechte voedingstoffen te vermijden. Het is een ideaal dieet, wat je op een gezonde manier lang kunt volhouden. Deze vorm van diëten is zeer interessant omdat het er niet alleen voor zorgt dat je aardig wat kilo’s kunt verliezen, daarnaast ook nog eens zorgt voor een gezonde levensstijl.  Wanneer je op zoek bent naar een gezonde manier om af te vallen, dan is het koolhydraatarm dieet voor jou zeker een interessante oplossing. Maar wat mag je nu wel en niet eten tijdens het koolhydraatarme dieet?

Koolhydraatarm dieet volgen

Tijdens koolhydraatarm dieet mag je veel voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten niet meer eten. Koolhydraten komen in grote getale voor in ongezonde voeding zoals snacks, chips, snoep en ga zo maar door. Alle voedingsmiddelen die beschikken over een grote hoeveelheid aan suiker zijn vaak ook rijk aan koolhydraten en kunnen bijgevolg het best geweerd worden. Maar ook brood, pasta en rijst bevatten koolhydraten en deze voedingsmiddelen horen dus niet thuis in dit dieet. Volgers van dit dieet dienen er rekening mee te houden dat ze niet zomaar alle vormen van koolhydraten hun hele leven lang kunnen weren uit hun voeding. Op deze manier zou er een tekort aan koolhydraten ontstaan en ook dat is niet gezond. Daarom verloopt het volgen van het koolhydraatarm dieet steeds in fases. In het begin van het dieet worden alle koolhydraten geweerd uit de voeding om deze in de volgende fases stap voor stap terug op te bouwen. Uiteraard wordt de inname van koolhydraten wel steeds tot een minimum beperkt.

Koolhydraatarm dieet, gezond of niet?

Het koolhydraatarm dieet heeft door de jaren heen heel veel kritiek te verduren gekregen. Dat komt vooral doordat koolhydraten de belangrijkste energiebron zijn voor het menselijk lichaam. Neem die energiebron weg en  lichamelijke klachten kunnen snel de kop op gaan steken. Daarom is het vooral belangrijk om er voor te zorgen dat je steeds voldoende koolhydraten binnen krijgt en dat je niet te lang in de beginfase van het dieet blijft, waarbij je vrijwel geen koolhydraten eet. Bij de verschillende koolhydraatarme diëten vind je meer informatie over de dieetfasen.