Komkommerdieet

Dieettrends komkommerdieetWil je op korte termijn veel kilo’s afvallen door gebruik te maken van een efficiënt, maar toch veilig crash dieet? In dat geval is het komkommerdieet iets voor u! Mensen zijn er zich sinds jaar en dag van bewust dat de komkommer niet alleen een lekkere, maar ook nog eens een gezonde groente is. Wat veel mensen nog niet weten is dat de komkommer maar liefst voor 90 procent bestaat uit water. Doordat een komkommer vooral uit water bestaat en bijna geen calorieën bevat, is het de ideale groente om mee af te vallen. Je krijgt wel vitaminen, mineralen en water binnen, maar vermindert je calorie-inname met het komkommerdieet. Omdat het avondeten bij dit dieet enkel uit komkommersalade bestaat, mag je dit dieet maximaal 3 dagen achter elkaar volgen in één week. De overige dagen eet je normaal.

Wat is het komkommer dieet?

Zoals de naam van het komkommerdieet laat vermoeden vormt de komkommer de rode draad  binnen dit  dieet. Dat betekent natuurlijk niet dat je alleen maar komkommers mag eten, integendeel. Er zijn, zoals bij de meeste andere dieetvormen eveneens het geval is verschillende variaties mogelijk op het komkommer dieet. Globaal gezien bestaat het ontbijt in dit geval uit een boterham met mager beleg, een komkommerslaatje en thee. De lunch bestaat dan weer uit roggebrood met een gekookt eitje, komkommersalade en gerookte kipfilet. Let op, een gebakken ei of gebakken kip is niet goed! Het avondeten bestaat standaard uit komkommersalade. Let wel, zorg er voor dat je voldoende eet. Als je je slap voelt, eet dan iets extra’s (maar wel gezond natuurlijk). De komkommersalade maak je eenvoudig zelf, naar eigen smaak, met komkommer, azijn, kruiden en olijfolie.

Risico’s van het komkommerdieet

Het komkommer dieet is een crash dieet. Dit wil zeggen dat deze vorm van diëten vooral wordt toegepast door mensen die op korte termijn veel gewicht willen verliezen. Dat is op zich geen probleem als het op een gezonde manier gebeurt, maar je moet wel rekening houden met een mogelijk jojo-effect achteraf. Met andere woorden, heb je het komkommer dieet gevolgd? Zorg er dan voor dat je na afloop overschakelt op een evenwichtig dieet waardoor je verloren kilo’s er niet meteen terug aan vliegen. Het komkommer dieet is in ieder geval een interessant dieet wanneer je er op een verstandige manier mee omspringt.