Groente dieet of fruit dieet

Groente dieet of fruit dieet

Een groente of fruit dieet is een dieet waarbij de focus van de voedingsmiddelen die je tijdens het dieet mag eten, bij een bepaalde soort groente of fruit ligt, zoals het komkommer dieet. Maar mag je tijdens het dieet enkel groente en fruit eten, of zijn andere voedingsmiddelen, zoals aardappelen, brood en vlees ook toegestaan? Is het groentedieet gezond voor je of krijg je juist tekorten, omdat je redelijk eenzijdig eet? In dit artikel geven we niet alleen uitleg over het groente dieet, ook laten we je zien welke varianten van groente diëten er zijn én waarom een groente dieet best gezond kan zijn.

Een groente dieet of fruit dieet volgen

Groente dieet wortel en selderijVolg je het groente dieet of een fruit dieet? Dan mag je natuurlijk heus nog wel iets anders eten dan alleen maar groente. en fruit Zo kun je ook aardappelen en sojabonen bij je groenten eten. Tijdens je groente of fruit dieet mag je geen vlees eten: het doel van het dieet is dat je energie-inname beperkt wordt. Omdat er minder energie binnenkomt dan je verbrandt gedurende de dag, zul je snel afvallen. Een groot voordeel van het groente dieet is dat groente- en fruitsappen zijn toegestaan: op die manier voel je je minder slap (fruitsap bevat immers wat meer suiker), terwijl je je toch aan je dieet houdt. Het groente dieet duurt zo lang als je nodig hebt tot je op je streefgewicht bent. Je kunt dit dan langzaam afbouwen: eerst enkel groenten en fruit, dan wat noten en zaden erbij, een beetje kwark, een ei, en zo rustig aan weer opbouwen tot een normaal eetpatroon. Hiermee voorkom je dat je alle afgevallen kilo’s direct weer aankomt.

Groente dieet en fruit dieet: voor- en nadelen

Variatie is het grootste voordeel van het groente dieet. Er zijn heel veel groentesoorten en fruitsoorten, sommige met unieke smaken (denk maar aan de anijs-/dropachtige smaak van Venkel), waarmee je tijdens dit dieet eindeloos kunt variëren. Je kunt met dit dieet zelfs gewoon koken voor je gezin, of mensen te eten uitnodigen. Wat dacht je van een heerlijk gekruide, vegetarische groentenstoofpot? Je gasten kunnen er rijst bij eten, maar jij kan heerlijk mee-eten zonder je schuldig te voelen. Natuurlijk zitten er ook wat kleine nadelen aan het groente dieet, zoals bij elk dieet. Zo kun je je soms wat slapjes voelen en kun je last krijgen van winderigheid, omdat groenten veel vezels bevatten. Diezelfde vezels zijn bijzonder gezond voor je en helpen je spijsvertering. Het groente dieet is een prima dieet, zo lang je het niet te lang volgt en je goed naar je lichaam luistert.