Energiebeperkend dieet

Een energiebeperkend dieet is een dieet waarmee je snel veel kunt afvallen. Tijdens een energiebeperkend dieet eet je minder dan normaal, waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Omdat je meer verbrandt, dan je uit je voeding haalt, val je af.

Voorbeelden van een energiebeperkend dieet:

  • afvallen met maaltijdvervangers, zoals Modifast of WeightCare
  • afvallen met een puntendieet, zoals bij Weight Watchers
  • diëten met een lage calorie-inname, zoals een crash dieet, ziekenhuisdieet of fruitdieet

Een energiebeperkend dieet is heel geschikt voor mensen met overgewicht. Je valt snel veel kilo’s af, maar de kunst is om deze kilo’s er ook af te houden. Tijdens je dieet kun je snel afvallen door:

  • Energiebeperkend dieetweinig energieleverende voedingsmiddelen te eten
  • veel energie te verbruiken en dus meer te bewegen
  • voedingsmiddelen die rijk zijn aan vet en suiker te vermijden
  • voedingsmiddelen te gebruiken die veel vezels bevatten
  • langzaam te eten en goed te kauwen
  • veel water te drinken

Tips bij elk energiebeperkend dieet:

  • kies vetarme bereidingstechnieken zoals grillen, koken, bereiden in aluminiumfolie;
  • gebruik bij het bereiden van soep veel soepgroenten, bouillon en kruiden, maar geen room of boter;
  • gebruik altijd volkoren brood, volkoren macaroni en zilvervliesrijst;
  • gebruik bij alle maaltijden en als tussendoortjes een portie rauwkost of fruit.
  • eet je groenten zonder boter, margarine of saus;
  • kies geen puddingen of vette, gebakken gerechten als toetje, maar fruit, yoghurt of kwark;
  • gebruik altijd veel verse ingrediënten.